Tuesday, July 12, 2011

MARI BELAJAR RESPECT

Assalamualaikum

gua ni idea suka datang masa gua tengah sebok buat sesuatu,,
tadi time lepak lepak haa time tu idea datang
kadang kadang gua tengah merempit time tu jugaklah mentol keluar kat atas kepala
lepas tu bile gua lepak lepak kat umah time tu lupa balik
harini gua nak ajar lu orang cara nak hormat orang

gua pernah terbaca quotes `learn to respect other before expecting others to respect you`
maksud bahasa melayu dia ialah kau kene respek orang laen dulu sebelum kau nak orang respek kau,,
first sekali gua nak cerita pasal

KALAU KAU KETUA ATAU PEMIMPIN RESPEK ORANG BAWAH KAU DULU
macam apa ye point pertama aku,,apa yang kita biasa lihat kat satu satu institusi ialah sapa yang berjawatan paling tinggi maka dia lah orang yang kita kene respek,,tapi dia tak paya da respek kita,,,,segala kata ketua kita mesti ikot atas dasar respek,,tak macam gitu bradah dan sistah sekalian,,,contoh la kalau kau ketua,,kau nak buat sesuatu perubahan kau tak bole tros buat perubahan tu,,,kau kene meeting dulu dengan orang bawah kau,,suarakan pendapat masing masing baru lah buat perubahan,,,

macam fuad,,,fuad kalau nak ajak jalan ke mesti tanya isi keluarga dulu nak jalan jalan ke mana nak beli apa lepas tu dia sediakan kotak undi lepas tu buat pilihanraya kecil adun 5 suria 74 bandar serialam,,,bila kata putus da dibuat baru lah jalan jalan,,,barulah anak anak fuad tu respek kat fuad ni,,,tapi kalau bab balik kampung ha time tu demokrasi terpimpin da takde da,,dia pakai kuasa diktator,,kalau dia cakap nak balik kene balik,,,semua isi rumah kene ikot,,kucing gua je tinggal,,

lepas tu ketua atau pemimpin ni janganlah cakap orang bawah kau tak dengar,,,kalau orang bawah bagi nasihat ke bagi cadangan ke pertimbangkan lah dulu,,kadang kadang orang bawahan punya cadangan pon lebih berakal daripada bos bos ke perdana menteri ke kan,,,macam gua,,gua kalau najwa tegur bilik gua sepah gila babi gua kemas beb,,tak kira la suruhan tu dari budak yang lebih muda sekalipon kalau bernas dan membawa ke arah kebaikan lu orang kene ikot!

KALAU KAU KULI KAU KENE RESPEK TUAN KAU
ini ialah point kedua,,,ni biasa lah sapa dok bawah mesti respek orang atas ,, tapi macam apa yang aku katakan tadi kalau kau nak ketua kau bagi kau gaji yang banyak,,ada bonus,,maka kau kene respek suruhan dia,,,kau kerja kene kuat,,kene baik dengan bos atau ketua kau,,tapi bukan kaki ngampu,,,kaki ngampu ni sial dan selalunye perempuan,,sori!

next is,,,korang kan tahu dalam agama ada cakap yang mak mak mak lepas tu baru ayah,,,gua malas nak cerita pasal tu sebab da banyak sangat cerita kat majlis majlis agama jadi tak rare ar aku nak story
tu dalam keluarga bole la kita guna pakai

sekarang gua nak kasi tau bila kita di dunia luar pula,,,

learn to respect teacher,,bosses,,and father

nampak tak turutan dia,,,fez cikgu,,next ialah bos kau,,,ketiga ialah bapak kau!

kalau korang tak paham aku bagi situasi lah kasi senang sikit nak paham,,,

katakan kau sebagai seorang ayah,,yang bekerja di sebuah syarikat,,anak kau belajar grad overseas punye pointer kaw kaw,,tup tup dapat tahu yang anak kau jadi bos kat tempat kau kerja,,,mesti rasa awkward an kalau anak kau pangkat lagi tinggi dari kau,,tapi kita refer balik turutan tadi,,,cikgu,bos dan bapak,,,
memandangkan anak kau bos,,maka kau walaupon sebagai bapak,,kau kene bagi full respect kat anak kau,,,kalau anak kau suro kau buat keje yang agak susah tapi kau taknak buat,,,tapi anak kau yang sebagai boss tu paksa juga kau buat,,kau tak bole cop anak kau tu derhaka,,tak bole bole,,,sebab dalam syarikat tu hubungan kau dengan anak kau bukan sebagai keluarga,,,tetapi sebagai seorang majikan dan pekerja!tapi sebagai anak takkan kita nak bagi kerja aneh aneh kat bapak sendiri,,tu consider sendiri ar an,,,

kau pulak sebagai bapak jangan ingat anak kau boss kau bole keje melewe,,mengulooo sebab kau ingat anak kau boss,,tak bole tak bole,,,be professionall,,kau rumah memang korang keluarga,,,kat tempat kerja bukan,,,ingat tu mindset kene setting macam tu!paham anak murid?

next situasi kedua dua dua dua dua dua dua dua (gema)

katakan pulak kau ialah boss,,kau nak buat phd,,sambil belajar sambil bekerja,,ala bos kan apa ada hal...masa kat u,,,lecturer kau tu pulak merupakan pekerja kat syarikat kau yang buat part time jadi lecturer phd,,,then haaa perasaan awkward akan berlaku,,yang lecturer rasa segan segan nak marah marah pon takut sebab ada salah seorang student dia adalah bos dia,,chop!kita patah balek kat atas tadi
teacher,,bosses,,father

tapi tu teacher bukan lecturer zakri?
bodoh nye awak ni macam ayam lah bagi soalan,,teacher dengan lecturer tu tugasnye mengajar kan hadoiiiiii
jadi kepada si lecturer,,,buat bodoh je jangan fikir sangat ada bos kau,,anggap je semua sama,,,lepas tu,,jangan meng anak emas kan bos kau,,mentang mentang dia bos kau,,kau tak bagi assignment,,carry mark full kau bagi,,jangan jangan,,,yang kepada si boss pulak,,kau jangan memandai nak mintak excuse,,nak mintak ponteng,,,jangan sama sekali,,sebab bila kau belajar,,walau sapa pon kau,,pangkat cikgu lagi tinggi dari kau sebab dia yang mengajar kau ingat

(tapi macam tak logik kan bos baru nak amek phd,,tapi orang bawahan dia jadi lecturer tok phd)

ahhhhhhhhhhhhhh pedulikkan situasi di atas,,aku cume nak bagi andaian je lah,,,,ok lah nak senang sikit
walau kau anak perdana menteri waima yang di pertuan agong,,,kalau cikgu tu suruh kau buat kerja kau kene buat,,,kalau cikgu suruh kau ketuk ketampi kau kene buat,,,kau tak bole bangga dengan pangkat bapak kau walaupun bapak kau orang paling berkuasa kat negara,,tapi dengan cikgu kau kene hormat,,ingat tu!sebab tanpa cikgu,,,bapak kau nak mengira pon tak tahu,,,apatah lagi menguruskan hal ehwal negara tak gituuuuuuuu!

aku sebagai manusia ni amat menghormati guru,,,sebab tanpa guru,,,aku bukan lah seorang manusia,,,tanpa guru,,aku tak pandai menaip,,,tanpa guru mungkin aku bukan bloggers,,,jadi di kesempatan ini ingin aku mengucapkan

happy belated teacher day!

p/s;ok aku rasa aku merepek

2 comments:

mari sama-sama gila! said...

abg din kata,,
kau ni tipu! dulu kan kamu selalu lawan xckp cikgu

mari sama-sama gila! said...

zakri cakap
bila masaaaaaaaaaaaaaaaaaaa