Saturday, June 18, 2011

ape bende yang mereka tunggang itu???

haluuu..ni nak cite sikit pasal satu bende yg skang ni tgah jadi trend remaja2 masa kini. Bende yg aku nak cerita adalah tentang fixie/fixed gear bike/single speed bike. Pada awalnye fixie ini digunakan oleh bicycle messegger untuk menghantar barang/surat...kira dieorg ni mcm ala2 postmen laa...tapi lama kelamaan fixie ini telah menjadi boleh di katakan hobi/sukan extrem bagi para remaja termasuklah di Malaysia. Dah ramai dah kat Malaysia bebudak dok main fixie ni...basikal fixie jugak adalah basikal yg tidak mempunyai brake(even ada yg pasang brake),mesti ade yg ckp.."eh x bahaya ke xde brek?? sebenarnye nak cite pasal bahaye semua sukan ade bahaye,sume sukan ade risiko..mcm men skate,bole,rollerblade and mcm2 lagi...disebabkan xde brek lah fixie ni menggunkan freewheel mati. bila tgh ride nak brek rider akan menggunakan teknik skid. teknik skid adalah cara nak brek dengan menahan pedal yg tengah berkayuh kehadapan ke arah yg bertentangan. haaa..mcm tu lah cara nk skid..aku pun penah try...bkn senang nak skid. nak bagi org beginner mcm aku ni .fixie gak adalah basikal yg paling simple nk pasang pun xsusah...sekarang memang ramai org berminat dgn fixie ni..temasuklah aku..tp bajet belum ade berooo nak beli..insyaallah mungkin satu hari nanti aku akan dpt gak fixie..aminnn...banyak jenis dan brand basikal ni..sehinggakan ade yg mencecah ribuan ringgit untuk sebijik basikal...tp kalau untuk aku yg baru nak main ni aku x mntak laa basikal memahal.,dalam range 500-600 MYR pun dah okay...mesti korang pikir ape kejadah sampai beribu-ribu untuk sebijik basikal??jawapannye senang je...bende yang mahal mestilah ada specialnye daripada yg murah...lumrah laa smua tu...contohnye beza baju topman ngn baju yg murah2..tu bezanye brand even baju topman tu nmpk mcm biase2 je tp mahal nak mampus..(aku tak pakai pun topman,! membazir doh!).fixie ni skang bole dikata kan berlambak bak kate pepatah bagai cendawan tumbuh selepas hujan..kalau dulu nak nampak org main fixie bukan main susah lagi. kalau nk nmpk pun juz kat bandar2 besa macam kl,jb,shah alam,,skang ni xya cerita laa,..aku balik pasir gudang pun  dah ada bebudak main fixie,,tu diaaa..nmpak kan demam fixie ni...barang2 fixie pun  senang nak dapat maaa...bnyak dah kedai2 beskal apek2 tua jual beskal fixie....kalau lu orang x percaya pergi lah kat kedai beskal tngok mesti apek2 tu letak basikal fixie 5,6 bijik kat depan kedai dieorang....hahahaha...okay...gua dah xtau nak cerita apa lagi...bagi berader2 yg tngh layan fixie ni teruskanlah bermain fixie..jgn jadikan trend time tgh naik je..pastu time dah x naik beskal tu simpan dalam setor je...sama2 lah naik scene fixie yg tngah berkembang..x kesah laa budak baru mcm aku yg baru nk main ke or yg dah 44 taun main fixie ke jangan laa ada jurang antara kite,,,,...jangan kite nak fuck antara satu sama lain...contoh fixie nk fuck bmx,bmx fuck fixie,fuck sana fuck sini..xperlu lahh..kite main sama2 lah...okay boysss and girl!!!!


cinelli fixed gear bike ( ni antara brand yang branded dan pastinye mahal!)




fixie trick bike

No comments: